Dos milions d’habitants -els dos milions que resideixen a Vitòria-Gasteiz, València, Gijón, Fuenlabrada, Logronyo i Valladolid- es beneficiaran del projecte ‘Ciudades Connectadas’, una plataforma de primera referència a nivell estatal per a la implantació, desenvolupament i innovació de la mobilitat urbana a les ciutats. Alhora servirà d’eina per als ajuntaments i posarà al centre del projecte la seguretat i la simplificació de l’eina per a la ciutadania. A les persones beneficiàries se sumaran els qui visitin aquests municipis. El projecte presentat avui a Valladolid pels representants de les sis ciutats –entre els quals hi ha l’alcalde de Vitòria-Gasteiz, Gorka Urtaran– és una solució innovadora a nivell estatal, que s’adequarà a les necessitats reals de cada municipi i que estarà oberta a la incorporació daltres capitals.
Gràcies a aquesta iniciativa, les ciutats associades superaran límits administratius i geogràfics atès que pertanyen a sis comunitats autònomes diferents –Euskadi, Comunitat Valenciana, Astúries, Madrid, la Rioja i Castella i Lleó– per oferir solucions reals als qui viuen en aquests llocs. De fet, aquestes persones formaran part d’“una gran ciutat” perquè amb aquesta solució els veïns i veïnes que es desplacin a qualsevol ciutat de la xarxa “se sentiran com a casa”.
Una persona de qualsevol d’aquestes ciutats, un cop registrada a la plataforma i associat un mitjà de pagament, podrà autoritzar el vehicle per accedir a la ZBE (Zona de Baixes Emissions), comprovar l’estat del trànsit, agafar un autobús de la xarxa municipal , etc. Tot això a qualsevol de les ciutats associades a la xarxa sense necessitat de tornar a donar-se d’alta a cap altra plataforma. A més, s’aplicaran les tarifes més econòmiques al tipus d’usuari o usuària i la forma de desplaçament, amb postpagament garantit. Tot en una única aplicació, amb un únic registre i amb un únic mètode de pagament, que simplificarà els tràmits per a les persones viatgeres.
La simplificació, tenint en compte l’experiència de les persones usuàries, és la premissa fonamental amb què neix aquest projecte. La necessitat d’integrar en una sola app qualsevol mode de transport i sense importar la ciutat on s’estigui és l’eix central del qual parteix qualsevol decisió a prendre.
El projecte -amb un pressupost de 27,7 milions d’euros- està presentat a la convocatòria dels fons europeus al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern d’Espanya i té un període d’execució de 31 mesos. Estarà finalitzat el juny del 2024. En concret, figura als anomenats fons Next Generation del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, dins del Programa d’Ajuts a Municipis per a la Implantació de Zones de Baixes Emissions i la Transformació Digital i Sostenible del Transport Urbà.
L’objectiu és el desenvolupament i la implantació d’una plataforma digital multiciutat, en codi obert, per a la captació, el processament i l’explotació de dades de mobilitat de forma integrada i interoperable. Proveirà de diferents serveis de mobilitat urbana i gestió de la mobilitat de manera coordinada, incloent-hi la gestió conjunta de les transferències monetàries amb les persones usuàries.
Àmbits dactuació
- Ciutats: una plataforma centralitzada per a la planificació, estudis i presa de decisions a temps real. Governança basada en dades i experiències similars a ciutats semblants. Planificació de viatges amb criteris de sostenibilitat.
- Operadors: contacte digital amb la persona usuària i dades en temps real, ajustament de l’oferta basades en dades globals, unificació tarifària i gestió del postpagament centralitzada.
- Persones usuàries: informació en una sola app, oferta en temps real, planificació de viatges, obtenció del millor preu possible, adaptació al tipus dusuari o usuària i 100% accessible.
El desenvolupament d’una plataforma única i comuna per a les sis ciutats serà el naixement d’un nou paradigma de col·laboració i desenvolupament sostenible on poder avançar en solucions amb un estàndard comú, compartint despeses en desenvolupament, comparant situacions entre ciutats similars, escalable i replicable a la resta de ciutats que vulguin incorporar-se a aquesta xarxa.
Tot i la magnitud i la complexitat tecnològica del sistema, garantirà l’accessibilitat a tota la població. A més, aquesta eina marcarà una fita en la investigació i el desenvolupament per al sector privat i fomentarà la innovació de proveïdors de servei de mobilitat, proveïdors TIC, empreses normalitzadores, etc.
Aquesta plataforma, de fàcil accés i única a l’Estat, serà la columna integradora de tots els serveis de transport públic tradicionals de les ciutats associades al sistema i nous serveis de mobilitat compartida que es vagin incorporant a les localitats. Es tracta d’un projecte pioner on es generarà una plataforma de codi obert amb possibilitat d’integrar qualsevol ciutat o mode de transport que es vulgui adherir a la xarxa.
La disponibilitat de noves aplicacions tecnològiques permetria fer més flexible i competitiu el transport públic i noves formes de mobilitat sostenible, fomentant-ne l’ús davant del vehicle privat. En termes generals, això es traduirà en menys emissions contaminants, més eficiència energètica en els desplaçaments, menys ús de l’espai públic i, en conseqüència, fins i tot es reduirà la sinistralitat.
A més, la plataforma permetrà la integració amb la resta de serveis bàsics de transport, operats, gestionats o relacionats amb l’Administració pública corresponent (taxi, serveis ferroviaris de caràcter urbà i interurbà, bus interurbà, bicicleta pública, etc.).